Obertura de l'exposició El romànic i la Mediterrània. Catalunya, Toulouse i Pisa (1120-1180)
L'exposició es podrà visitar a partir del divendres 29 de febrer a les 13h.
El romànic i la Mediterrània. Catalunya, Toulouse i Pisa. (1120-1180), organitzada pel Museu Nacional d’Art de Catalunya, en coproducció amb el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya i la Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales (SECC), adscrita al Ministerio de Cultura, tractarà una de les etapes més brillants del romànic: el segle XII a l'occident mediterrani. Serà una ocasió única per veure reunides un centenar d'obres mestres que avui es troben disperses a museus de França, Itàlia, Anglaterra i els Estats Units. La mostra també portarà a Barcelona escultures de la catedral de Pisa, dels monuments de Toulouse i de la portada de Sant Pere de Rodes, obra del Mestre de Cabestany, per recrear un món que va impulsar grans empreses constructives inspirades, en part, en l'antiguitat clàssica. La mostra es completa amb la recreació en 3D de la magnífica portada de Ripoll (projecte liderat per la U! niversitat Politècnica de Catalunya, en col•laboració amb el Consiglio Nazionale delle Ricerche de Pisa amb el suport del Departament d’Innovació Universitats i Empresa).
El MNAC, que conserva la col•lecció de pintura romànica més important, emprèn amb esta gran exposició el projecte de presentar el moment de plena maduresa de l'art romànic, una època en què es creà a Europa un nou paisatge monumental. El segle XII al Mediterrani occidental, és una època de grans construccions i importants reformes. Aquest fenomen té un dels seus nuclis creatius a la Toscana, amb la construcció de la catedral de Pisa. L'exposició analitzarà les relacions artístiques que s’establiren aleshores entre Barcelona i els comtats catalans, Toulouse i el Llenguadoc i Pisa i la Toscana.
Al Mediterrani occidental, el segle XII és també un moment d'eclosió de l'escultura. Claustres i portades embelleixen catedrals i monestirs, canòniques i parròquies, en un inesgot! able nombre de projectes escultòrics que es nodreixen de la vi! talitat mediterrània i que s'obren al record omnipresent de l'antiguitat romana.
El Mestre de Cabestany
En aquest context, sorgeix la figura del Mestre de Cabestany, el taller del qual deixà una estela d'obres mestres localitzades des de Navarra fins a la Toscana. Del Mestre de Cabestany, una de les personalitats més notables de l'Europa del moment, podrà contemplar-se a la mostra un important conjunt de peces, entre les quals es troba el Timpà de Cabestany, una de les seves grans obres mestres. La figura extraordinària del Mestre de Cabestany serveix per a exemplificar els viatges que realitzaven els mestres escultors, que podien treballar d’una ribera a l’altra del Mediterrani.
A Catalunya, la portada de Ripoll o els relleus de la catedral de Vic, reunits excepcionalment per a l'exposició, són exemples d’aquest renovat impuls artístic.
Entre les obres que formaran part de la mostra cal destacar les escultures de figures en ! pedra (elements de pòrtics i claustres) i els objectes policromats (estàtues, elements d'altars, objectes d'art sumptuari), que donen idea d'un romànic vibrant de color, un món imbuït de les formes de l'antiguitat romana. Entre les obres més remarcables, podem citar fragments de monuments fonamentals de l'època, com les catedrals de Pisa, la Daurade o Saint-Étienne de Toulouse. Cal destacar el retorn des dels Estats Units, com a préstec per a l'exposició, del frontal de Martinet.
Aquesta mostra és la primera gran exposició d'art romànic que el MNAC organitza des de la seva inauguració, l'any 2004, i posa un colofó als actes de celebració del centenari de la Missió arqueologicojurídica a la franja d'Aragó organitzada per l'Institut d'Estudis Catalans en 1907, que va significar el descobriment de la pintura mural a Catalunya.
L'exposició anirà acompanyada per l'edició d'un catàleg on participen destacats exp! erts internacionals en aquest fructífer període historico-artí! stic.